Povestea metroului din Bucuresti incepe in anii ’70, odata cu dezvoltarea rapida a orasului. Prima linie de metrou, M1, a fost inaugurata in 1979 si lega statiile Semanatoarea (astazi Petrache Poenaru) si Timpuri Noi, avand o lungime de 8,63 km. Pe parcursul anilor, reteaua de metrou s-a extins, ajungand in prezent sa acopere o suprafata de peste 100 km si sa deserveasca peste 50 de statii.
Curiozitati si legende urbane
Metroul bucurestean are si el partile sale misterioase si fascinante:
- Unul dintre cele mai cunoscute mituri urbane este cel legat de existenta unei linii secrete de metrou, construita pentru a lega Palatul Parlamentului de Aeroportul Otopeni. Desi nu exista dovezi concrete care sa sustina aceasta teorie, legenda continua sa fascineze si sa starneasca imaginatia bucurestenilor.
- Statia Politehnica este un adevarat muzeu, fiind gazda unor fosile vechi de 65 de milioane de ani;
- Statia Piata Romana a fost construita in secret, deoarece nu a fost dorita de sotii Ceausescu. Aceasta a fost ascunsa, pana in momentul in care cuplul de la conducere si-a dat seama de necesitatea sa.
- Intreaga retea de metrou a fost construita cu resurse romanesti, intr-un timp record;
- Primele garnituri de metrou (trenurile IVA) au fost produse in Romania, la Arad. Ulterior, au fost achizitionate garnituri CAF sau garnituri de tip Bombardier.
Impactul metroului asupra imobiliarelor
De-a lungul timpului, metroul din Bucuresti a influentat semnificativ dezvoltarea imobiliara a orasului. Prezenta unei statii de metrou in apropierea unui imobil creste valoarea acestuia si atrage investitori si locatari dornici sa beneficieze de avantajele transportului rapid si accesibil. Zonele aflate in vecinatatea statiilor de metrou au inregistrat cresteri ale preturilor imobiliare si revitalizari ale spatiilor comerciale si de servicii.
De asemenea, metroul a contribuit la expansiunea orasului, facilitand conexiunile dintre cartierele rezidentiale si zonele de munca, comert sau agrement. Acest fapt a ajutat la reducerea aglomeratiei in trafic si a poluarii, precum si la imbunatatirea calitatii vietii pentru locuitorii Bucurestiului.
Un viitor sustenabil pentru metroul bucurestean
Planurile de dezvoltare a retelei de metrou din Bucuresti sunt ambitioase, cu extinderi si modernizari care vor imbunatati capacitatea si eficienta sistemului de transport. Viitorul metroului bucurestean include constructia de noi linii si statii, printre care și extinderea liniei din zona Berceni catre comuna cu acelasi nume, proiect care se afla deja in licitatie.
Conform planurilor, metroul ar trebui sa ajunga in Berceni pana in 2030, ceea ce ar insemna o dezvoltare accelerata a comunei, care deja cunoaste o dezvoltare imobiliara extrem de rapida.
Exista si alte planuri de extindere, dorindu-se statii de metrou si la aeroportul Henry Coanda, o linie care leaga Drumul Taberei de Pantelimon sau o linie care ajunge pana in Mogosoaia.
Ceea ce este cert, este faptul ca extinderea metroului a reusit de fiecare data sa creasca valoarea imobiliarelor din zona. Dat fiind faptul ca extinderea metroului in zona de Sud a Bucurestiului este sigura si Pantelimonul va fi prima comuna care va beneficia de un astfel de mijloc de transport, investitiile aici sunt o reala oportunitate.