Un nou aeroport international nou va fi construit in sudul Capitalei
Aeroportul Bucuresti-Sud, noua poarta de acces catre Europa, va deservi peste 11 milioane de pasageri si va permite transportul a minimum 30.000 de tone de marfuri in fiecare an
Aeroportul Bucuresti-Sud, ce urmeaza a fi construit la sud de Capitala, in urma unui parteneriat ce va reuni autoritati locale si centrale cu atributii in domeniu, va fi dimensionat astfel incat sa poata deservi peste 11 milioane de pasageri, intr-o prima faza, cu posibilitatea de extindere pentru a acomoda peste 20 de milioane de pasageri in etapa a doua si sa permita transportul pe cale aeriana a cel putin 30.000 de tone de marfuri.
Aceasta este concluzia studiului de oportunitate elaborat recent de catre un consortiu de specialisti, din care fac parte si reprezentanti ai companiei SETEC din Franta, societate cu experienta vasta in studierea, proiectarea si realizarea de aeroporturi la nivel global, atat in Europa, cat si in America de Sud, Africa si Asia.
Potrivit studiului mentionat, noul aeroport international al Bucurestiului va fi construit in imediata apropiere a localitatii Adunatii Copaceni din judetul Giurgiu, situata la 24 de kilometri de centrul capitalei Romaniei si la o distanta de 43 de kilometri fata de granita cu Bulgaria.
Infiintarea noului aeroport in zona de sud a Bucurestiului marcheaza un moment semnificativ in dezvoltarea infrastructurii de aviatie a Romaniei si a regiunii de sud-est a Uniunii Europene, insa, va satisface, totodata, si cerinta imperativa a decongestionarii traficului aerian din zona Capitalei, concentrat acum doar pe Aeroportul Otopeni. Aici, conform specialistilor, estimarile arata faptul ca in urmatorii ani, traficul de pasageri ar putea creste semnificativ (pana la aproximativ 65 de milioane de pasageri anual, in 2050), iar in aceste conditii, in care nu sunt prefigurate intentii de extindere a capacitatii de transport a aerogarii din Otopeni, luarea in considerare a unui nou aeroport ar putea asigura o gestionare mai eficienta a traficului si o experienta mai buna pentru pasageri.
Acest proiect ambitios va urma ghidurile IATA (Asociatia Internationala a Transportului Aerian) si este conceput sa serveasca ca un hub strategic atat pentru operatiunile de pasageri, cat si pentru cele de marfa, pentru a raspunde cererii in continua crestere a transportului aerian in anii urmatori. Acoperind o suprafata vasta, aeroportul este proiectat sa includa terminale de ultima generatie, piste de decolare si aterizare si facilitati de ultima ora, asigurand operatiuni fara probleme.
In plus, locatia strategica aeroportului ofera acces convenabil la retelele de transport existente si viitoare, inclusiv la drumuri, cai ferate, cai navigabile si sisteme de metrou. Aceasta conectivitate eficienta asigura un acces rapid si fara probleme atat pentru pasageri, cat si pentru transportatori, favorizand cresterea mobilitatii si a oportunitatilor comerciale.
asemenea, proximitatea aeroportului fata de Bulgaria adauga o alta dimensiune semnificativa a strategiei sale.
Tinand cont de faptul ca atat Romania, cat si Bulgaria, sunt deja membre ale spatiului Schengen aerian si maritim si ca la momentul finalizarii constructiei aeroportului, cele doua tari vor avea si frontierele terestre in Schengen, aerogara va deveni un nod strategic, o poarta de acces cruciala pentru calatoriile si comertul international, facilitand circulatia neintrerupta a marfurilor si pasagerilor.
Avand in vedere noul statut al Romaniei, ca proaspat membru al Spatiului Schengen, se estimeaza ca noul terminal va avea o suprafata redusa pentru controlul vamal. In cele din urma, luand in considerare toate aceste aspecte, precum si numarul de standuri de contact, suprafata terminalului necesara este estimata la aproximativ 81.000 m², dintr-un total de aproximativ 700 de hectare de teren cat se estimeaza ca este nevoie pentru constructia aeroportului. Suprafata terminalului urmeaza a fi distribuita pe mai multe etaje pentru a reduce amprenta la sol a acestuia.
Aeroportul din sudul Bucurestiului va fi, totodata, si un centru crucial pentru transportul de marfuri, incluzand depozite de marfa, depozite de depozitare si o infrastructura logistica de ultima generatie. Vor fi manipulate diferite tipuri de marfuri, de la cele perisabile la cele mari, pentru un transfer rapid si sigur catre diverse destinatii. Spatiul noului terminal cargo este estimata la minimum 3.000 m².
Odata construit, noul aeroport al Bucurestiului va avea si functiuni conexe transportului aerian de persoane si de marfuri, cum ar fi: turn de control, facilitati de securitate aeroportuara, statie de salvare si stingere a incendiilor la aeronave, facilitati proprii de deszapezire si de intretinere aeroportuara, dar si o parcare pentru pasageri, de aproape 4.500 de locuri. Totodata, aici se vor regasi si o serie de facilitati oferite companiilor aeriene care vor opera zboruri, intre care se regasesc: hangar de intretinere aeronavelor, echipamente de sprijin la sol, facilitati de catering pentru zboruri, facilitati de alimentare cu combustibil pentru aeronave si facilitati de degivrare aeronavelor, plus centrale solare si statii de epurare a apelor uzate, pentru un control sustenabil al resurselor si pentru impact minim asupra mediului inconjurator.
Odata cu edificarea aeroportului, in zona limitrofa a acestuia se va dezvolta o veritabila Aerotropola. Asa numitul orasul din jurul aeroportului va beneficia, pe langa infrastructura de transport creata pentru a facilita accesul catre aeroport, si de facilitate non- aeronautice rezidentiale, economice, educationale, prestari servicii.
Acest proiect este unul de importanta vitala, in conditiile in care Romania este deja parte a Schenghen cu frontierele aeriene si maritime. In aceste conditii, noi, cei din Sudul Bucurestiului, putem profita de o mare sansa.